عکاسی در معماری و آموزش اصول اولیه
عکاسی در معماری یکی از موضوعات مهمی است که با آن میتوانیم نتیجه کار را نشان دهیم. خیلی از دوستان و همکاران معمار سوال میکنند چگونه آثار خود را به زیبایی تمام به نمایش بگذارند.
بهطورکلی معماری مفهوم گستردهای دارد. اغلب فضاهایی که در آنها قدم میگذاریم با گونههای متفاوتی از معماری ما را محاصره کردهاند. بههمینخاطر خارج از ذهن نیست که معماری به این اندازه سوژه پرطرفداری برای عکاسی باشد.
برخلاف این گوناگونی، چند اصل و تکنیک ساده که در بسیاری از موقعیتها کاربرد دارند وجود دارد که به خاطر داشتن آنها به ما کمک میکند هنگام عکاسی محتاطتر در مورد قاببندی، ترکیببندی و نورپردازی آنها فکر کنیم. علاوه بر این ۷ اصل ساده، نکاتی نیز در مورد ترکیببندی عکاسی به طور کلی بررسی میکنیم تا برای معماران و شهرسازانی که در زمینه عکاسی با کیفیت مناسب دقت نظر دارند مفید باشد.
۱. معماری تاریخی (عکاسی از بنای تاریخی):
زمانیکه از یک بنای تاریخی عکاسی میکنید یک اصل ساده و قابل درک در ترکیببندی بهترین کاربرد را دارد و آن نشاندادن زیبایی طبیعی و ابهت آن بنا در تصویر است.
برای رسیدن به این هدف اگر تصویر میزانی از پیشزمینه را در برگیرد، بهگونهای که بافت پیرامونی که بنا در آن واقع شدهباشد را نمایش دهد کمک میکند تا تصویر حس بهتری از معماری صاحب سبک و با قدمت را به نمایش گذارد. عکاسی در شب نیز از بناهای تاریخی حالت خارقالعادهای برای نشان دادن قدمت آنها به وجود میآورد.
این تصویر یک ترکیببندی ساده قدمت معماری تاریخی را به خوبی به نمایش میگذارد.
۲. معماری مدرن (عکاسی مدرن):
زمانیکه از معماری مدرن عکاسی میکنید میتوانید با سبک انتزاعی از عهده آن برآیید. از لنزهای wide برای یک پرسپکیتو گسترده و زوایای غیرمعمول استفاده کنید.
هنگام عکسبرداری با لنزهای wide در فضاهای بیرونی اغلب فضای آسمان زیادی در تصویر وجوددارد. اگر ترجیح میدهید آسمان یکدست و صاف در تصویر نباشد در اینصورت با افزودن چند شاخ و برگ در قسمت بالای تصویر فضای خالی آسمان را پر کنید. درخت و شاخ و برگ آن نباید روی ساختمان را بپوشاند این شیوه را اصطلاحاً قابکردن نیز مینامند.
این تصویر سبک انتزاعی به خوبی معماری مدرن را به تصویر میکشد.
۳. قرار دادن بنا در زمینه درست است یا نه؟
پاسخ به این سوال که چه زمانی فضای پیرامونی یک ساختمان را در عکس نمایش دهید به موقعیت بنا و پیامی که شما با عکس خود انتقال میدهید بستگی دارد.
اگر زمینه و منظر آن، ساختمان را ستایش میکنند عکس بزرگتری بگیرید. اما هنگامیکه زمینه با پیام شما مناسبتی ندارد از آن صرفنظر کنید. یک مثال در این مورد در نظرگرفتن یک ساختمان قدیمی در میان یک شهر مدرن است. اگر میخواهید این حس را منتقل کنید که این بنا به فضای جدید تعلق ندارد مهم خواهدبود که میزانی از زمینه مدرن را پیرامون بنا درنظر بگیرید. اما اگر فقط میخواهید بر زیبایی یک معماری تاریخی تاکید کنید آنگاه بناهای جدید تنها تصویر شما را بیجهت اشغال کردهاند. بنابراین بهتر است از آنها صرفنظر کنید.
این تصویر قراردادن بنا در منظر طبیعی به شما کمک میکند که شخصیت معماری را به نمایش بگذارید.
۴. نورپردازی در عکاسی معماری:
نورپردازی مهمترین بخش عکاسی معماری است. اگرچه نمیتوانیم موقعیت و یا جهتگیری یک ساختمان را عوض کنیم و نورپردازی یک بنا بهوسیله خودمان امر دشواری است. بنابراین عکاسی در زمان مناسب با نورپردازی طبیعی مناسبترین گزینه شمرده میشود.
نور مایل معمولا بهترین عکسهای معماری را بهوجود میآورد. این نور سایههای بلند و جالبی برروی نمایساختمان تشکیل میدهد و جزئیات سطح را بهتر به نمایش میگذارد. همچنین تصویر سه بعدی ساختمان را تقویت میکند.
نور پشت بدترین نوع و حالت نور برای عکاسی معماری است چرا که سطحی تاریک و یکشکل ایجاد میکند. برای مواجه با این مشکل بهتراست آسمان را حذف و از زاویه نزدیکتری عکاسی کنید.
این تصویر میتواند با نور مایل بافت و جزئیات را بهخوبی در تصویر نمایش دهد.
۵. عکاسی معماری مخصوص شب
حتی یکنواختترین معماریها نیز در شب میتوانند جذاب بهنظر برسند. درحقیقت بسیاری از ساختمانهای مدرن و مراکز شهری بهطور ویژهای برای شب نورپردازی شدهاند. در شب این ساختمانها بوسیله چندین نوع نورپردازی روشن شدهاند بهطوریکه رنگها قویتر و سایهها برروی نمایساختمان انتزاعیتر بهنظر میرسند.
هنگامیکه در شب عکاسی میکنید از سه پایه استفاده کنید و دوربین خود را برروی کمترین تغییرات ISO قرار دهید تا بتوانید به طبیعیترین شیوه عکاسی کنید.
عکاسی از بناهای معماری در وضعیت ضدنور نیز تصویری میسازد که فقط شکل کلی ساختمان دیده میشود و حالتی مرموز به خود میگیرد. دراین حالت نور، پشت بنا و روبه دوربین است.
این تصویر نور رویایی شب بهخوبی میتواند بنا را به زندگی بازگرداند.
۶. کاهش انحنا با استفاده از لنز طولانیتر
اگر از ساختمانی با زاویهای بسیار نزدیک عکاسی میکنید، میتوانید دیوار را رها کنید تا انحناها دیده شوند به شرط آنکه تمام ساختمان دیدهشود. اگرچه این امر خود میتواند تاثیر جالبی داشتهباشد، اما معمولا حذف میشود تا تصویر درست بهنظر برسد.
اگر فاصله مناسبی از ساختمانی که موضوع عکس شماست بگیرید درک خواهیدکرد که دیوارهای ساختمان شما و خطوط افقی وعمودی به طور قابلقبولی مستقیم بهنظر میرسند.
اگر عکاسی از ساختمان مورد نظر خود را از فاصلهای دورتر و و با لنزهایی با نقطه کانونی طولانیتر بگیرید، پرسپکتیوها مسطحتر و خطوط ساختمانها موازیتر میشوند و عکس شما اندکی حس سورئال خواهدداشت.
۷. بیرون کشیدن جزئیات قابلتوجه
اغلب بناهای معماری با جزئیات کوچک مقیاس، خود عکسهای بسیار جذابی هستند. از جهتگیری پنجرهها تا الگوی مفصلها تا تزئینات قرنیزها. بهاین جزئیات توجه کنید و از آنها برای نشاندادن شخصیت بنای معماری خود استفاده کنید.
۸. فراموش نکردن نقاط طلایی
اگر کادر تصویر را به وسیله خطوط فرضی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید خطوط ترسیمی را مقاطع طلایی و نقاط برخورد آنها را نقاط طلایی میگویند. که این نقاط نگاه بیننده را به سمت سوژه هدایت کرده و تصویر متعادلتری ایجاد میکنند.
این تصویر استفاده از نقاط طلایی را نشان میدهد.
۹. صبور باشید و عجله نکنید!
در پایان صبور باشید! تا خودروها، رهگذران علاقهمند و حتی حیوانات از کادر خارج شوند. اگر هدف نشاندادن طراحی است، هر عنصری که نگاه بیننده را منحرف کند، نامطلوب است. اما اگر هدف نشاندادن فعالیتی است که در فضای درونی و یا بیرونی موردنظر شما میافتد، دراین صورت حضور افراد در عکس مناسب است و به ارتباط عکس و هدف آن کمک میکند.
ترکیببندی عکس در عکاسی معماری:
اصول ترکیببندی که در زیر جمعآوری شدهاند به شما کمک میکنند تا علاوه بر درنظرگرفتن اصول عکاسی معماری، کیفیت عکسهای خود را بالا ببرید این موارد عبارتند از:
- ۱. سوژه خود را درکادر قرار دهید.
- خط افق را در کادرتان تنظیم کنید. برای اینکار میتوانید یکی از خطوط افقی و یا عمودی در سوژه عکس خود به عنوان خط مبنا کمک بگیرید.
- ترکیبهای متقارن برای نشاندادن استحکام، پایداری و قدرت بهکار میروند. حس دیگری که یک عکس متقارن القا میکند، سادگی است. همانطورکه گفته شد از این نوع ترکیببندی ترکیببندی متقارن میتوانید در عکاسی از معماری تاریخی استفاده کنید.
- رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهندداشت. این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر این رنگها حاکم میکند و در نتیجه یک مفهوم و یا نوعی نظم را، ورای حضور محض رنگها، منتقل خواهدکرد.
- خطوط قطری، چشم را از یک سمت عکس به سمت دیگر هدایت میکنند و نسبت به خطوط افقی، انرژی بیشتری را منتقل میکنند. از این خطوط برای تاکید بر سوژه خود میتوانید استفاده کنید.
- همپوشانی اجزا یک سوژه، نه تنها باعث افزایش عمق پرسپکتیو میشود بلکه بیننده را به بررسی تضادهای موجود بین عناصر صحنه تشویق میکند.
در مورد اول، ازآنجایی که یک شیء، تنها هنگامی میتواند شیء دیگری را بپوشاند که جلوی آن قرار گرفتهباشد بنابراین حس فاصله القا میگردد. در مورد دوم، همپوشانی موجب میشود که دو یا چند شیء که با فاصله از هم جدا شدهاند، کنار هم مشاهده شوند و به این ترتیب تضاد شکل، رنگ یا نور آنها قابل تشخیص گردد.
برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!!
منابع:
ترجمه ی مقاله ” A Guide to Architectural Photography ”
کتاب “عکاسی معماری و عکاسی از نمای داخلی و خارجی ساختمان” اثر نورمن مک گراث