آشنایی با آثار معمار بزرگ پیتر آیزنمن
آثار پیتر آیزنمن عبارتند از:
- مرکز گردهمایی بزرگ کلمبوس
- مجموعه راینهارت
- کلیسای سال ۲۰۰۰
- سالن کنسرت بروژ، بلژیک
- باغ رد پای گمشده
- (Waxner) مرکز و مستر
- هتل المپیک بانیولس
- خانه گواردیولای اسپانیا
- خانه دوم
مرکز هنر های بصری وکسنر پیتر آزینمن
یکی از اولین و شاخص ترین ساختمان های سبک دیکانستراکشن، مرکز هنرهای بصری وکسنر ( ۱۹۸۹ – ۱۹۸۲ ) در شهر کلمبوس آمریکا است. در مسابقه ای که در سال ۱۹۸۲ برای طراحی این ساختمان صورت گرفت، معماران معروفی از جمله؛ مایکل گریوز، سزار پلی، آرتور اریکسون و پیتر آیزنمن شرکت کردند. سایت این ساختمان در قسمت ورودی اصلی دانشگاه ایالتی اهایو در سمت شرق دانشگاه قرار دارد.
عملکرد بنا، نمایش آثار هنرمندان و دانشجویان دانشگاه در آن است . هر یک از این معماران ساختمان خود را بین دروازه ورودی و ساختمان های موجود در سایت قرار دادند ولی در کمال تعجب، ساختمان طراحی شده توسط آیزنمن به گونه ای بود که فضای باریک بین دو ساختمان موجود در سایت را شکافته و در بین آن دو قرار گرفته بود. تعجب بیشتر آن که طرح وی به عنوان برنده اول اعلام شد. از آن زمان سبکی در معماری به نام دیکانستراکشن در مجامع بین المللی معماری مطرح و مورد توجه قرار گرفت.
آیزنمن در تعبین طرح خود عنوان کرد که این نقطه محل ملاقات دو قشر نسبتاََ متفاوت است. یکی دانشجویان و هنرمندان دانشگاه که کارهای خود را در این ساختمان ارائه می کند و دیگری شهروندان و عامه مردم شهر که به دیدن این آثار می آیند.
روئیت دانشکده نظامی در زیر ساختمان وکسنر پیتر آیزنمن
پس از باز نمودن و شكافتن فضاي بين اين دو ساختمان در سايت، آيزنمن متوجه پيهاي يك بنا قديمي شد كه مربوط به دانشكده نظامي بود. اين بنا در دهه پنجاه ميلادي تخريب شده بود، ولي هنوز بخشي از پيهاي آن در زير خاك در محل سايت مدفون بود. اگرچه اين ساختمان ديگر وجود نداشت، ولي آيزنمن با برسي دقيق سايت متوجه آن شده بود. وي اين ساختمان را كه ديگر در حاشيه قرار گرفته و به تاريخ سپرده شده بود، به عنوان بخشي از متن موجود، كه همان سايت پروژه باشد، قرائت كرد و اين قرائت را به صورت كالبدي نمايش داد. لذا در طرح آيزنمن، بخشهايي از ساختمان دانشكده نظامي، كه شبيه يك قلعه نظامي بود، در قسمت سر در ورودي ساختمان، مركز هنرهاي بصري وكسنر بازنمايي و بازسازي شد.
در طرح اين مركز هنري، آيزنمن برخلاف سايرين توجه خود را معطوف آن چيزي نمود كه در نگاه اول و قرائت نخست به نظر نميآمد. وي مواردي همچون؛ تناقضات، دوگانگيها، مسائل و تفسيرهاي حاشيهاي را عيان و عريان کرد، به چه دليل؟ به دليل آن كه معماري بايد نمود كالبدي ذهنيت و بينش زمان خود، در اين مورد ديكانستراكشن باشد.
يكي محورهاي شبكة شطرنجي دانشگاه و ديگري محورهاي شبكة شطرنجي شهر كلمبوس، اين دو شبكه نسبت به يكديگر ۱۷ درجه اختلاف زاويه دارند، لذا هر دو شبكه به عنوان نشانهاي از هر يك از اين دو قشر در محل سايت با يكديگر تلاقي پیدا كردهاند. اين دوگانگي در كالبد معماري ساختمان به گونهاي نمايش داده شده كه هيچ يك بر ديگري ارجحيت ندارند و اين دو محور همانند؛ دو تيغة قيچي بين دو ساختمان را شكافته و خود در آن جايگزين شدهاند.
مرکز گرد همایی کلمبوس پیتر آیزنمن
مركز گردهمايي كلمبوس در شمال مركز شهر كلمبوس و در مرز بين مركز شهر و قسمتهاي شمالي شهر قرار دارد. در سمت غرب ساختمانهاي استريت كه يكي از دو خيابان اصلي شهر است عبور ميكند و از جنوب تا شمال و مركز شهر را به يكديگر متصل ميكند. از سه طرف ديگر سايت، بزرگراههاي سرتاسري و خطوط راهآهن عبور ميكنند و پلهاي چند طبقه متعدد در اطراف سايت، اين خطوط را به يكديگر متصل كرده است. به عبارتي، در غرب سايت مهمترين مسير ارتباطي محلي و داخل شهري و در سه طرف ديگر سايت، خطوط ارتباطي داخل و بين شهري قرار دارد.
تصميمات اتخاذ شده يا اطلاعات كسب شده در گردهماييهاي داخل اين ساختمان از طريق خطوط تلفن، فاكس و اينترنت و همچنين مطبوعات و رسانههاي مختلف به سراسر كشور منتقل ميشود. لذا از يك طرف اين ساختمان مركز تبادل اطلاعات را به مناطق و مراكز مختلف منتقل ميكند و از طرف ديگر اين مكان مركز خطوط ارتباطي محلي و بين شهري است و لايههاي مختلف راههاي ارتباطي از چهار طرف اين ساختمان عبور ميكنند.
نكته حائز اهميت ديگر در طرح آيزنمن اين است كه ساختمان، داراي يك دوگانگي در مقياس است كه به هر دو آن ها بدون ارجحيت يكي بر ديگري توجه شده است. يكی مقياس بزرگ شهر است و از ديد داخل برجهاي مرتفع مركز شهر، اين ساختمان مقياسي در حد بزرگراههاي اطراف خود دارد. همچنين از ديد عابر پياده در مجاور خيابان اصلي شهر، مقياس ساختمان خرد شده و مقياس آن در حد مقياس نسبتا كوچك ساختمانهاي محلي اطراف خيابان است.
خانه شماره Vl پیتر آیزمن
پیتر ایزنمن که یکی از اعضای گروه موسوم به گنج معمار بزرگ نیویورک به شمار می رود، خانه شماره ۶ را بین سال های ۱۹۷۲-۱۹۷۵ میلادی برای خانم و آقای فرانک طراحی کرده است. اجرایی شدن طرح این خانه موفقیت بزرگی برای پیتر ایزنمن محسوب می شد که پیش از آن به عنوان یک تئوریسین مطرح بود.
خانه شماره ۶ پیتر ایزنمن که در شهر کورنوال ایالت کنیتکت اجرا شده است، در زمینی مسطح قرار دارد و از دور همانند؛ مجسمه ای عظیم به نظر می رسد. طراحی این خانه خروجی نهایی مفهومی است که هر ساختاری را در درجه اول شبکه ای به هم پیوسته به شمار می آورد، از این رو در این خانه شاهد چهار بخش مجزایی هستیم که در عین تفاوتشان بخشی از شبکه را تشکیل می دهد، با این حال نمی توان از المان هایی غافل شد که ساختمان را همانند، یک ساختار منسجم نشان می دهد.
خانه شماره ll پیتر آیزنمن
خانه شماره ۲ پیتر آیزنمن که از آن به عنوان خانه فالک (Falk House) نیز یاد میکنند، در سال ۱۹۷۰ میلادی در شهر هاردویک ایالت ورمونت ساخته شده است. پیتر آیزنمن در طراحی این خانه که یکی از ۴ خانه اجرا شده از ۱۰ خانه آزمایشی وی به شمار میرود، شدیداََ تحت تاثیر کارهای نوام چامسکی قرار داشته است. به هرحال طرح اولیه خانه شماره ۲ پیتر آیزنمن چندان هم ایدهآل نبود و از این رو بعدها تغییراتی در آن صورت گرفت که از جمله؛ میتوان اصلاح سقف مسطح آن به دلیل عدم تناسب با زمستانهای سرد ایالت ورمونت را نام برد.
کلیسای سال ۲۰۰۰ پیتر آیزنمن
کليساي ۲۰۰۰ در اين کار آيزنمن، پوششي بر تعريف خود از خدا ارائه کرده است که با تعريف خداي معنايي مسيحيت فاصله زيادي دارد، اما ميتوان تقصير را به عهده کار فرما انداخت. آيزنمن يهودي است و به زعم خود نميتواند خداي مسيح را به رسميت بشناسد و برايشان معبدي بسازد. در گذشته تنها معتقدان عميق به اديان اجازه ساخت معبد داشتند و امروزه چنين حساسيتهايي از ميان رفته است. از همه مهمتر آنکه اين حجم به هيچ وجه براي مناسک و عملکردهاي شايع کليسايي سازگار نيست و نميتواند ظرفي يا لباسي براي رفتارهاي درونياش باشد.
باغ رد پای گمشده پیترآیزنمن
رويکرد سامانشکن در طراحي باغي با گامهاي گمشده (کاستل وکيو)، ۲۰۰۲ پيتر آيزنمن در اين باغ سنت و الگوي تاريخي باغ ايتاليايي را در هم شکسته است. محور مياني که نشان از تسلط انسان بر طبيعت داشت به شکل حادتري به هم ريخته است و به جاي آب در محور اصلي عناصري همچون آهن از زير زمين آشکار شده است.
در سطح باغ سطوح چمن، طوري به عقب کشيده شده که اين طور تداعي شود که با کنار زدن رويه طبيعي، بنيادهاي صنعت انساني آشکار ميشود. با ديدن اين تصاوير، به ذهن علاقمندان باغهاي سنتي ايران اين نگراني رسوخ ميکند که نکند علاقهمندان آيزنمن در ايران، چنين رويکردي را در منظر ايراني هم دنبال کنند.
مجموعه زیبای راینهارت پیتر آزینمن
زيبايي شناسي شالوده شکن، ماکس راينهارد هاس، برلين ۱۹۹۲ آيزنمن هيچ توجهي ندارد که در عرصه شهر نمادهاي عمومي ساخته ميشوند و اين نمادها وظيفه معنادهي به زندگي انسانها را دارند. آيا انسان در ميان چنين فضاي هنجارشکنانه شهري به ارزشهاي فرهنگي و اجتماعي خود کرنش خواهد کرد؟
برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!!