بهترین معماری مساجد در سراسر جهان
یک نمونه ساختمان که در گذشته پدیدآمده و همواره در معماری ایران جایگاه ارجمندی دارد، مساجد است. معماری مساجدهای اولیه الهامگرفته از مسجد مدینه بود. همان گونه که در تاریخآمده محل احداث مسجد توسط شتر پیامبر برگزیده شد، سپس پیامبر گرامی دستور دادند سنگ های لاشه را از نزدیکترین کوه بکنند و آن ها را در ساخت دیوار بدون ملات، به صورت خشکه چین بر رویهم قرار دهند، تا به بلندای قد بلندترین مرد عرب در حالی که دست هایش را به سوی آسمان بلندکرده برسد.
برای دیوار چینی پیرامون زمین، روی بخشی از آن را پوشاندند و این آسمانه موقتی را ساختند. در آن از ساخت مایه هایی که به درد نمی خورند، بهره گیری شد، مانند؛ پوست چهار پایان،که پناهی در برابر آفتاب سوزان بود. از پده (تنه نخل های خشک شده) و یا درختان بی بار برای تیر و ستون استفاده کردند. نخل خشکی را در میان مسجد، بجای پالار (ستون) و سر شاخه هایی را بجای فرسب (تیر) بکار بردند. پس از قراردادن نی بر روی تیرها روی آن ها را با پوست چهار پایان پوشاندند. اندازه این شبستان چیزی نزدیک به ۷۵*۶۵ متر است.
دیوارک و صفه در مسجد پیامبر
پس از مسجد قبا، مسجد پیامبر نخستین فضای ساختهشده به عنوان مسجد در تاریخ اسلام بود. درکنار آن زمینی با دیوارک (برچین کوتاه) بود. بعد ها در این بخش، برای یاران فداکار اسلام که همواره با پیامبربودند یک سکوی سرپوشیده (صفه) ساختهشد.
ویژگی های معماری مسجد مدینه
این گونه طرح ها توسط مسلمانان به ایران رسید و در معماری مساجد ایران به کارگرفتهشد.
بطور کلی ویژگی های معماری این شیوه بدین گونه بود:
- سادگی در طراحی
- پرهیز از بیهودگی
- مردم واری
- بهره گیری از ساخت مایه بوم آورد
معماری جذاب مسجد جامع فهرج
یکی از اصیل ترین ساختمان های شیوه خراسانی مسجد جامع فهرج است. این مسجد جزء کهن ترین مسجد ساختهشده در ایران است، که ویژگیهای نیارشی شیوه ی پارتی ( ساسانی ) را دارا است. جایگاه میانسرا، شبستان و صفه ها را اثری از روزگار اسلامی معرفی می کند که در ابتدای ساخت مسجد ساختهشده و مانند؛ مسجد های صدر اسلام دارای طرحی ساده و بی پیرایه است. آرایه های گچ بری شکنجی و پیچک های آن همانند آرایه کاخ کسری در تیسفون است، از همین رو بیننده در نگاه اول آن را از دوران اسلامی به شمار نمی آورد، به ویژه مناره آن ( که شاید در سده چهارم و پنجم به آن اضافه شده باشد) که هنوز باخود مسجد، جفت و جور نشده است.
نقوش در های ساسانی در مسجد جامع فهرج
یکی از ویژگیهای جالب این مسجد، نقوش روی در های ساسانی است که با گچ بری بر روی دیوار شرقی، نگاشتهشده است. به نظر می رسد، معمار مسجد می خواسته یادگاری از درهای زیبای کهن برای آیندگان بر جای گذارد، چراکه ساخت در های آراسته و مجلل، در صدر اسلام معمول نبوده است. درگاه اصلی مسجد، اکنون در کنار مناره آن بوده و چندان کهن نیست.
برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!!